23-06-2024 Informatie voorstelling Landverhuizers gezocht

Iris van der Lee en Arie van der Krogt zijn theatermakers en werken momenteel aan een voorstelling over Rhoonse en Poortugaalse landverhuizers. In Rotterdam hebben zij in 2016 eenzelfde soort voorstelling gemaakt. "Het zijn verhalen met liedjes”, vertelt Iris. "We hebben het over de landverhuizers van alle tijden, te beginnen rond 1600. Ook vanuit Rhoon zijn er veel mensen vertrokken en juist mensen naartoe gekomen. Het is een interessante geschiedenis.”

Inmiddels hebben Iris en Arie familieleden opgespoord van de familie Verheij en familie Langstraat. In 1847 scheepte deze families in op de Amicatia en de Nagasaki. "Via het stamboomonderzoek kwamen interessante feiten aan het licht”, zegt Arie. "We zijn op zoek naar meer van dit soort verhalen om in de voorstelling te gebruiken.

”Landverhuizers zijn van alle tijden. Anno 2024 zien we nog steeds veel landverhuizers. "Denk maar aan de vluchtelingen die naar Nederland komen. Dat deden Nederlanders ook. Er verlieten bijvoorbeeld net na de oorlog veel mensen het land om naar Amerika te gaan. Ook kwamen er mensen juist naar Rhoon en Poortugaal toe uit totaal andere streken. En in feite bijna altijd met dezelfde reden. Omdat ze denken dat het daar beter zal zijn”, vertelt Iris.

Al tien jaar maken Arie en Iris theatervoorstellingen. Meestal spelen de verhalen zich af in Rotterdam. Zo maakten ze een voorstelling over de Rotterdamse bioscoopeigenaar Tuschinski die al zijn theaters bij het bombardement in Rotterdam ten onder zag gaan. Dit keer is er gekozen voor Rhoon omdat hier ook een mooie geschiedenis afspeelt. "Er werd vanuit de stichting Kasteel van Rhoon gevraagd of wij ‘Landverhuizers’ ook in Rhoon wilden spelen. Daarna zijn we meteen op zoek gegaan naar verhalen. We zijn bij de Oudheidkamer geweest en hebben zelf onderzoek gedaan”, zegt Arie.

Voorstelling geprogrammeerd op 13 oktober – Klokkezolder Kasteel van Rhoon om 14:30 uur

Lees verder het artikel in de Schakel https://www.deschakelalbrandswaard.nl/nieuws/algemeen/73342/informatie-gezocht-over-landverhuizers-voor-voorstelling