Duo Belder & Kimura

Empirezaal
Prijs

Kaarten bestellen

Duo Belder & Kimura is een initiatief van klavecinist/fortepianist Pieter-Jan Belder en barokvioliste Rie Kimura. Zij maakten inmiddels diverse CD opnames en gaven concerten in Europa en Japan. Zij concentreren zich op het buitengewone repertoire van de vioolsonates met klavierbegeleiding. Hun spel wordt gekenmerkt door een vitaliteit en intensiteit die bereikt wordt door zich te richten op de retorische eigenschappen die ook in deze kamermuziek van wezenlijk belang is. Hun eerste CD met werken van Carl Philipp Emanuel Bach werd lovend ontvangen en werd door de Volkskrant tot een van de beste CD producties van 2017 gerekend. Momenteel staan opnames van zowel de vioolsonates van Mozart als de sonates voor viool en obligaat klavecimbel op het programma.

Pieter-Jan Belder studeerde blokfluit en klavecimbel aan de conservatoria van DenHaag en Amsterdam. Vanaf 1989 was hij vaste medewerker van het Radio Kamer Orkest. Daarnaast is hij als continuospeler actief in diverse ensembles, waaronder de Nederlandse Bachvereniging, Col ble Musica Amphion.

Vanaf 1991 maakte Belder meer dan 170 cd-opnames waarmee hij internationale erkenning en bekendheid als klavecinist verwierf. Zo werkte hij mee aan een complete editie van alle Bach klavecimbelwerken (13 cd’s).

In 1997 was Belder prijswinnaar van de NDR-Musikpreis 1997 te Hamburg. Momenteel werkt hij aan een opname met de complete klavecimbel- en orgelwerken van William Byrd, en de complete klavecimbelwerken van J.S. Bach. In 2000 werd hij winnaar van het Internationale Bachwettbewerb Leipzig. Hij is docent oude muziek aan de Musikhochule in Lübeck.

Barokvioliste Rie Kimura is afkomstig uit Japan. Ze won de Premio Bonporti Baroque Violin Competition in Italië, waar ze ook de publieksprijs ontving. Haar solo vioolspel werd geprezen vanwege "strong personality imbued with expression and rhetoric.”

Haar uitstekende vaardigheden als kamermuziekmusicus maken dat ze als violiste erg in trek is. Naast Fantasticus speelt Rie regelmatig met ensembles als Amsterdam Baroque Orchestra, Bach Collegium Japan, Apollo Ensemble, Musica Amphion en De Nederlandse Bachvereniging.

Haar eerste solo-opname van sonates van Tartini en Veracini verscheen in 2014 bij Resonus Classics en kreeg een zeldzame 5-sterren recensie in De Volkskrant. Rie studeerde barokviool bij Lucy van Dael aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze cum laude afstudeerde.
Ze won meerdere prijzen, waaronder de eerste prijs van de Yamanashi Early Music Competition (Japan) en verschillende ensembleprijzen op de oude muziek competities van Brugge en Amsterdam.

Bij het label Resonus Classics verscheen een dubbel cd van het duo met alle werken voor viool van Carl Philipp Emanuel Bach. Momenteel worden diverse cd opnames voorbereid, waaronder het complete kamermuziekwerk van Dietrich Buxtehude en de sonates voor viool en klavecimbel van J.S. Bach.